lördag 4 september 2010

Hur man blir Djursjukvårdare.


Många av er frågar hur man blir Djursjukvårdare och framförallt hur jag blev det. Så jag tar det en gång för alla i ett inlägg.

För att bli legitimerad Djursjukvårdare är det treårig utbildning i Skara på SLU som gäller. Tidigare var man tvungen att ha 6 månaders praktik som rör yrket för att kunna söka in, detta är ändrat nu men i vilket fall som helst var detta praktiken jag sökte och fick på Djursjukhuset i Karlstad. Jag sa upp mig från mitt heltidsjobb och började praktisera, jag lärde mig massor och efter ett par månader fick jag förfrågan om att vara kvar som djursjukvårdare om jag klarade C15 vilket är en kurs/tentamen du måste genomföra och få godkänt på för att få lägga kanyl, ta blodprov, övervaka narkos, söva, ge mediciner osv. Jag klarade denna i feb 09 och började som sagt jobba som djursjukvårdare.

Det är många, många som gått denna väg jag gjort och än så länge är antalet utbildade djursjukvårdare mycket färre. MEN detta har from 2010 ändrats och numer kan man inte halka in på ett bananskal längre då yrket ska bli legitimerat. Endast de som läst i Skara samt vi som jobbar nu har chansen att få legitimationen, för oss "outbildade" gäller både praktiska och teoretiska prov samt ett visst antal års yrkeserfarenhet och detta måste göras och godkännas innan 31 dec 2014.
å läget är minst sagt annorlunda nu, men jag ska göra allt jag kan för att bli legitimerad Djursjukvårdare!

3 kommentarer:

  1. Du kommer att klara det galant vännen! Jag är inte orolig för det. Du har en naturbegåvning när det gäller djur. Kram!

    SvaraRadera
  2. Lilla Isma!!! Dodingen på bilden da! Mattes hjärta :) tihi!

    SvaraRadera
  3. Så tråkigt att det ska vara så svårt att bli någonting man brinner för, min dröm är att jobba som djursjukvårdare men måste då först läsa upp alla mina betyg och sen komma in i skara, men jag ger bannemejen inte upp!!

    Lycka till med ditt! och du kommer klara det galant!

    SvaraRadera