tisdag 26 oktober 2010

Tävlingslydnad

Oj, det har nästan gått en hel månad sedan jag skrev sist. Till mitt försvar så har jag hunnit med en Turkiettripp och vardagen har rullat på som vanligt, och vardag är väl kanske inte jättekul att läsa om, åtminstonde inte i en hundblogg, eller?
Idag har jag och Vinga varit på grundkurs i Tävlingslydnad, första träningstillfället av sex. Vi tränar hos Lundagårds hundskola och än så länge känns det superbra, härlig, lagom stor grupp, härliga ledare och bra träningsområde.

Idag övade vi belöning, fritt följ samt ligg. Många hundar lägger sig med rumpan först vilket är jättedumt inom lydnaden så det har vi tränat och Vinga har varit jätteduktig.
Det är himla roligt och nyttigt att jag och Vinga får vår egen tid för att bygga upp en ännu bättre relation, och inte att förglömma målet att ställa upp i lydnadsklass 1.

4 kommentarer:

  1. Duktiga ni! Det är roligt att följa din vardag med i en hundblogg.:) Så skriv på du! Roligt med kurs. När jag och Hamlet har gått kurser så är jag lika mentalt trött som han efter ett träningspass.:) Det är så mycket man ska tänka på samtidigt. Haha! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Malin, har en fråga som du kanske kan svara på. Hur länge tycker du att man ska vara hemma med en valp innan den kan vara ensam/på hunddagis? Känns ju nästan hopplöst att i framtiden skaffa valp om man jobbar heltid och inte har möjlighet att ha med hunden på jobbet om man måste vara hemma flera månader? Kram!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Li: Hur länge du kan lämna din valp beror helt på hur mycket du ensamhetstränat den. Jag har de första två veckorna varit hemma helt från jobbet och under denna tid börjat ensamhetsträning från dag 1, bara några minuter i taget som därefter utökas. En valp upp måste ju dock kissa fler gånger än en vuxen och bör alltså inte lämnas lika länge även om den teoretiskt sett skulle klara sig ensam. Ingen hund får enligt lag vara ensam mer än 4 h i sträck! Kan man inte ta med hunden till jobbet eller har möjlighet att åka hem minst 1 gång tex på lunch och då ska hunden vara vuxen bör man sätta den på hunddagis. Det är kruxigt det här för många men ensamhetsträning är otroligt viktig men som sagt hunden ska inte behöva sitta ensam längre bara för att den kan heller..Hoppas det läser sig och att du kan skaffa valp :)
    Kram
    Malin

    SvaraRadera