lördag 30 oktober 2010

Barn och hund

Jag har tänkt på en sak, ingen av mina hundar är vana vid barn men reagerar totalt olika vid möten med dessa små varelser.

Vinga älskar barn och umgicks med en liten från det att hon föddes tills vi hämtade henne, jag vetinte om det är där det kommer ifrån men hon fullkomligen älskar dessa kortbenta människor.

Alba däremot tycker att små barn hon inte känner är ganska så otäcka, hon går undan och visar starkt sitt missnöje med loj kroppshållning och öron som hänger. Jag brukar alltid berätta att hon inte är van vid barn och att jag inte litar på att hon inte skulle kunna säga ifrån om hon blev trängd osv. MEN ska jag verkligen behöva förklara detta hela tiden? Ska inte föräldrar ta sitt ansvar och fråga innan dom låter deras ungar rusa fram och klappa hunden hårt på huvudet? Jo självklart ska det vara så, alla hundar är inte barnvänliga, speciellt inte dem som inte har barn naturligt omkring sig, så snälla tänk på detta ni med barn, fråga först!

Alba med världens finaste Flora! Barn som Alba lärt känna och som låter henne komma fram själv är inga problem!

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Malin! Detsamma gäller hundägare som inte frågar om det är okej om deras hund hälsar på ens egen innan de släpper fram dem. En del lösa hundar med. Hur tänker man då liksom? Bara för att jag äger en Golden så behöver inte det betyda att han gillar alla andra hundar lika mycket. Sådant kan också irritera mig. Kram!

    SvaraRadera
  2. Åsa med hundarna31 oktober 2010 kl. 10:36

    Tycker det är självklart föräldrarnas ansvar.. och det är så olika hur dom reagerar från gång t gång dessutom.. beroende på hur barnet närmar sig.. och frågar dom först kan man på ett annat sätt förbereda mötet så att säga.. Tack för en fin blogg.. :)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Skulle du ha lust o göra mig den stora äran att gå in här
    http://www.minfavorit.nu/Rosta.asp?id=857&cid=1276

    och rösta på kortet på min lilla hund Ebba som är med i en fototävling så skulle jag bli superglad verligen !

    Kram

    SvaraRadera
  4. åhh mysig bild! Atlas är precis likadan som Alba.. Självklart är det föräldrarnas ansvar men mer än ofta måste man ligga steget före ändå. Hoppas ni mår bra! En date snart vore mys! Kraam

    SvaraRadera
  5. Håller med helt, även fast jag aldrig varit med om att barn rusat fram. Vår hund är inte van vid barn men det finns några här på gatan, dock har dom alltid varit duktiga på att fråga om dom får hälsa och det har gått bra.

    Har en fråga om hundmöten (på promenad) som du får svara på om du vill, nämligen hur du tränat detta med Alba och Vinga när dom var valpar? Eller har du helt enkelt inte gjort någon sak av det? Själv har vi en kille som gör utfall men jobbar med skvallerträning och det går framåt. Mest nyfiken på hur du har gjort :).

    SvaraRadera