fredag 26 mars 2010

Inkallning

Fråga 1:
Hur tränar man en hund på bästa sätt till att komma när man ropar ?

Jag kan bara svara för hur jag gör och med både Alba och Vinga har jag tränat inkallning med förstärkt beröm i form av godis. Här gäller att alltid välja situationer där du vet att du kommer att vinna, inga störningsmoment i början alltså. Jag berömmer bara när jag har bett hundarna att komma, inte när de kommer självmant allt för att förstärka min ledarroll. Gör dig så positiv som möjligt och överdriv berömmet i början, din hund ska finna dig roligare och bättre än något annat.

Jag använder hellre "här" istället för kom. Och hit när jag behöver ett kraftfullare ord. Här låter mer positivt än kom.
Inkallning är något man kan behöva träna hela hundens liv mer eller mindre.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tack för en bra blogg och roliga tips!
    Jag tänkte höra lite vad du tycker om klövjeväska på hunden?

    Mvh Josefin

    SvaraRadera