torsdag 11 mars 2010

lösdrift.


Ni är många som eftersökt tips på hur man tränar sin hund på att gå lös. Jag har Alba lös till 99 %, enda gången jag kopplar henne är när vi går nära en bilväg, även om jag litar på henne är det fortfarande en hund, en hund som kan få för sig att springa efter tex det virvlande lövet och det kan få förödande konsekvenser.

Jag har tränat Alba och Vinga lite olika då de är två helt olika personligheter precis som alla hundar är olika. Det gäller att hitta en metod som fungerar på just din hund. Alba tränade vi utan koppel från första dagen hon kom, vi utnyttjade det faktum att hon som liten valp inte ville lämna oss och berömde så fort hon kom på inkallning. Det är viktigt att skilja på att berömma endast när du har bett hunden om att komma, inte när hunden kommer självmant. Det kan låta konstigt men många av de främsta hundtränarna utövar denna metod med framgång. Du är ledaren, du bestämmer när du vill ha din hunds uppmärksamhet.

Det gäller att alltid vinna, att alltid vara den mest intressanta för din hund och det kommer att prövas många gånger vill jag lova, första cyklisten, första barnvagnen och för att inte tala om hundar ni möter kommer att vilja stjäla uppmärksamheten från er men det är där det gäller att vara mest intressant, påkalla tidigt hundens uppmärksamhet och beröm, gärna med godis som förstärkning, ögonkontakt är a och o. Ett steg i taget och se alltid till att det är situationer där du vet att du kommer vinna. Att åka ut till brukshundsklubben där det kryllar av spännande hundkompisar är inte det smartaste i början. Jag tycker inte heller att man ska göra en stor grej av ett hundmöte, människomöte eller vad det nu är för objekt er hund ska passera utan att springa fram till, om man överröser hunden med beröm kommer den tillslut att förknippa dessa möten med tex hets och upprymdhet. Att bara gå förbi och sedan berömma när du har hundens fulla uppmärksamhet tycker jag har fungerat bäst.

Om nu hunden skulle börja springa mot mötet och du var för sen med att påkalla uppmärksamhet är inkallning väldigt viktigt att ha övat på för att förhoppningsvis bryta hunden. Som sagt du ska alltid vara viktigast och roligast att komma till.

Som ni alla säkert vet kan man inte banna hunden om du inte gör det vid rätt tillfälle.

Alba var vidrig som liten när hon gjort något dumt, då hon visste att jag var arg fintade hon mig och sprang iväg, jag fick då tipset att bara gå efter henne, utan att säga ett ljud, bara gå tills hon sakta men säkert skulle börja fundera över vad du gjorde och tillslut stanna, där lägger man ner hunden, säger fy eller vad man nu använder för banningsord och låter den ligga en stund innan man utan ett ord släpper upp den och går igen. Jag fick göra det ett par gånger på Alba innan hon helt slutade med att springa undan. Fungerar på alla jag vet som provat.


Vingas del får komma senare, nu ska jag kila ut och träna.

Skriv om ni har några frågor på det jag skrivit.

10 kommentarer:

  1. Jag hoppas och jag tror också att du har din hund kopplad när du och din hund vistas bland andra människor. Det finns inget värre än när man möter människor som har hundar lösa. Vi som möter hundarna har ingen aning om vilken disiplin ägarna har över hunden.

    SvaraRadera
  2. Anonym: Nej jag har oftast Alba lös även vid männsikormöten då jag vet att hon inte går fram till människopr eller hundar utan går snällt bredvid mig.

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning, jag och Allan jobbar på samma sätt. Han är jätteduktig, känner igen dom där busrycken vid inkallning osv. Vi lärde oss med tiden hur vi skulle finta honom haha!

    SvaraRadera
  4. Härligt att hunden lös, min staffetik är också lös för det mesta, vid alla slags möten. Det märks att hon skapar mer kontakt med mig då än vid koppel. Sambon kan ha svårt att ha henne lös då han skapar osäkerhet och gör Soia mer på sin vakt. Bra jobbat och bra tips, precis dem jag själv gjorde, trots att man fick sina snurror med smitningar till andra sidan bilvägen och andra hemska saker. Men nu har vi kontroll. Härligt!

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg Malin! Som du såg sist så behöver vi verkligen träna på det där med att vara roligast att komma till haha . Jag ska definitivt testa din metod att lägga ner hunden efter att man förföljt den. Hoppas allt är bra annars! Kramar från oss

    SvaraRadera
  6. Jag tycker jättemycket om alla tips du skriver och hur ni gör! Både lärorikt och kul att jämnföra med egen träning.
    Ser framemot att läsa om Vingas "gå lös"-träning :)

    SvaraRadera
  7. Tack! det ska jag prova!! min mops fintar och springer ifrån mig när jag säger åt honom att sluta med något(ex om jag säger åt honom att sluta äta hästbajs!)när vi är ute och han är lös så gör han så! jag blir tokig på honom han är såå dryg då!!

    Har, när jag fått tag på honom, lagt ner honom på rygg och sagt åt honom på skarpen, men han bryr sig inte ett skit om det!?

    SvaraRadera
  8. I behov av en hårinpackning?
    nu kan du få en helt gratis...lämna bara ett litet skönhets/må bra tips och den kan bli din.

    Lycka till !

    SvaraRadera
  9. Hej Malin!
    TACK för dina fina tips. Det där med ledare är jag nog men ändå kanske inte när det gäller det där med att vara det mest intressanta...Jag har sprungit omkring och hoppat och varit jätterolig, haft en leksak att locka med, godis osv, men Hamlet tycker ändå inte just DÅ att jag är roligast. Vissa dagar är han dock bra på att komma iaf. Jaja, man får inte ge sig som du skriver och jag fixar och trixar. Det kanske är nackdelen med att ha bott i city under valptiden och inte haft möjligheten att regelbundet åka ut i skogen och träna med honom lös. Å andra sidan ser jag en hel del Goldenägare som har samma gångstil som jag har emellanåt då jag tar mig fram med min hund. :) KRAM!

    SvaraRadera
  10. Hej! tack för tipsen! ska testa det där med att gå efter och lägga ner hunden om han inte kommer. Han gör precis som Alba gjorde tidigare. Tyvärr så har jag inte möjligheten att ha hunden lös så mycket eftersom Walter är uppvuxen i storstan, så även om vi tränar så gott det går får man nog aldrig till det på samma sätt om hunden måste vara kopplad 98% av tiden..men super skönt att ha en annan mopsägare att se upp till =) skriv gärna fler tips! har du några åsikter angående kastrering? Walter är 1år gammal och vi funderar på att kastrera honom snarast...men har inte bestämt oss...

    SvaraRadera