tisdag 8 juni 2010

Handling

Just hemkommen ifrån agilityträningen där Alba skötte sig utmärkt som vanligt men jag måste öva öva öva på min handling. Alba är väldigt lyhörd och inte särskilt självständig utan lyssnar på minsta lilla kroppsspråk vilket är fantastiskt men svårt.
På torsdag är det ombyggnadscup på klubben som gäller. Nu satsar vi hårt.
Vinga fick ensamhetstränas ordentligt då husse är på teambildning, hon hade inte rivit huset men däremot skohyllan. Nu är hon väldigt mammig och pipig men jag hoppas att hon varit tyst under tiden vi varit borta. Vi har aldrig hört eller fått höra att hon gnällt eller skällt.

5 kommentarer:

  1. Det där är ju svårt att veta eftersom man själv inte är hemma.. men man hoppas ju att grannarna säger till om det skulle vara så att de skäller eller gnäller. Det gick säkert jättebra för Vinga att vara själv! :)

    //Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej Malin, vet inte om det här är en fråga du kan svara på men jag försöker. Vi har alltid låtit maten stå framme till våra hundar (en vallhund och en liten terrier) så dom får äta när dom känner för det. Då jag har planer på att börja träna ännu mer aktivt med stora funderar jag på om det är bättre att låta honom äta på bestämda tider (pga risken för magomvridning t ex om jag inte vet när han ätit). Är dock osäker på om det går att gå från att alltid ha maten framme till att inte ha det..? Och är lite rädd för att han inte kommer äta som han ska. Har du några tips tro? Hur gör ni med Alba&Vinga? Kram!

    SvaraRadera
  3. Svar: Ja det var helt fruktansvärt : ( Vi har ju hälsat på många stora hundar förut och i det här fallet var det enda jag och hundarna gjorde att vara ute på en liten kiss i trädgården. Varken jag, Polly eller Tyra såg den stora hunden föränn han flög genom buskarna precis framför oss : (

    Jag är absolut inte arg på schäfern, men på ägaren som inte ens tog sitt ansvar efter att allting hade hänt. Han sprang inte ens efter sin hund när han stack : (

    SvaraRadera
  4. Hamlet var mer självständig som valp och numera är han mattegris. Men han fixar ändå att vara ensam, så det känns skönt. Vinga sover säkert bort tiden då ni inte är hemma. Kram

    SvaraRadera
  5. Linnea: Hej!

    Jag tycker absolut att du ska ge hundarna mat på bestämda tider just för att minimera riskerna för magomvridning etc som du säger. Det gäller nog att vara benhård och ta bort maten om han inte äter, tids nog blir han hungrig och kommer att äta. Han kanske vägrar till en början men nog kommer han att äta till slut.
    Lycka till och hör gärna av dig hur det går :) Kram

    SvaraRadera