måndag 5 april 2010

Ormbett

Jag fick många frågor på hur men beter sig i en situation där ens hund eller katt just blivit ormbiten så jag tänkte försöka svara på det.
Förr användes kortison som standardbehandling på ormbett och kortison skrevs ut hejvilt till djurägare. Kortisonet tar ned svullnaden vilket kan vara bra på trubbnosiga hundar men också ha en negativ effekt då man som djurägare inte riktigt vet hur pass illa det faktiskt är.
Nu för tiden behandlar man ormbett med droppbehandling och smärtstillande. Man lyssnar på hjärtat och tar blodvärden då dessa kan ta skada av ett ormbett. Även njur och leverskador förekommer.

Symptom: Hunden kan svullna upp där den blev biten, slö, hängig, allmänpåverkad, dregla, kräkas, svag puls, å bleka slemhinnor tyder på cirkulatorisk chock.

Min rekommendation är att så fort man bara kan ta sig till närmaste veterinär som har tillgång till droppbehandling. Kortison kan som sagt vara en liten trygghet om man bor väldigt långt ifrån veterinären och tex har en trubbnosig hund men även där uppsöka veterinär så fort som möjligt.
Det bitna området svullnar kraftigt under någon timme. Undvik att hunden rör sig i onödan, giftet sprids då lättare. Bär om möjligt hunden eller katten efter ett ormbett.

3 kommentarer:

  1. Jag träffade på en huggorm idag! Ish! :( Läs om dramat i bloggen min. Jo, jag undrar om du har tid och lust att göra en video som du lägger upp i din blogg där du visar lite hundmassage? Bara om du orkar och vill såklart! Jag minns att du sa för länge sedan att du tänkt göra det, men det blev inte av, vilket jag har full förståelse för. Jag skulle behöva lite tips på det då jag och Hamlet promenerar en hel massa! Själv strechtar jag ju vid en lyktstolpe eller så, men han behöver ju med lite stretchande. TACK för en underbar blogg vännen! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Hej Malin! Jag och min sambo funderar på att skaffa mops. Tycker att Alba är så himla fin och undrar om du planerar valpar på henne i framtiden eller om du kan rekommendera några mops uppfödare, maila mig så vore det super då jag är osäker på seriösa uppfödare. sofia@bergmanbyggservice.se MVH Sofia Ågaurdh (köpte ponnyn Playboy av Hanna Fransson om du kommer ihåg)

    SvaraRadera