måndag 1 mars 2010

trubbnos i mitt ♥

Ni har efterfrågat ett inlägg om varför jag skaffade mops så nu tänkte jag göra slag i saken och ge er vår historia.
Jag har alltid älskat trubbnosar och kommer alltid älska trubbnosar, det är för mig det absolut charmigaste utseendet en hund kan ha. En trubbnos kan ha alla möjliga sorters uttryck och grimaser och för mig finns det inget vackrare och mer personligt.
Jag ville ha en mindre hund, en aktiv hund att arbeta och en familjemedlem och valet stod till slut mellan Mops och Fransk bulldog. Att mopsen vann i slutändan berodde på att mopsen anses vara en friskare ras. Per hade aldrig träffat en mops och jag tog kontakt med våra numer goda vänner Anki och Eric på Tuggelites kennel för att Per skulle få träffa mopsar. Per fann mopsarna med en sorts skräckblandad förtjusning men jag var envis och började gallra bland uppfödarna i Sverige. Jag kontaktade runt tio uppfödare men valde att hälsa på en enda. Jag var otroligt kräsen vilket jag är glad för idag. Den tiken gick tom och jag började gå igenom uppfödare åter igen och fann Lillis på Digadogs kennel som väntade sin första kull med en alldeles underbar kombination. Jag var dock lite sent ute och när valparna föddes var alla tingade. Jag började precis tappa hoppet om att någonsin hitta min lilla mops när Lillis ringde och berättade att hon hade ett återbud på en av tikarna som då var 4 veckor gamla. Hon undrade om vi kunde komma samma helg och titta på valparna. Om vi kunde! Sagt och gjort, två dagar senare åkte vi till Mellerud och träffade Alba för första gången. Behöver jag säga att vi åkte därifrån med köpeavtal och världens lyckligaste Malin i bilen?

Trots att vi så sent fått veta att vi skulle få valp var det de längsta veckorna i mitt liv innan vi fick hämta vårt lilla gryn en väldigt varm majdag. Det var utan tvekan den lyckligaste dagen i mitt liv och Alba var högt älskad från första första stund. Hon är mitt allt och jag skulle gå över lik för den hunden. Husse Per också förstås. De två är som ler och långhalm. På fredag fyller vår ögonsten 2 år, hon har blivit allt vi någonsin kunnat önska och lite till.


2 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg du har gjort om Alba det gick rakt in i mitt hjärta. Hoppas hon får en bra födelsedag med många goa presenter =) Ha en bra dag kram Petra

    SvaraRadera
  2. Vilka fina hundar du har :) Jo, jag tänkte kolla om du inte kan berätta om Apotekets hudvårdsserie, om du är nöjd eller om det visar sig att de dyrare hudvårdsprodukterna är bättre?

    SvaraRadera