onsdag 31 mars 2010

Dra i kopplet.

Hej! Passar på att ställa en fråga om hur man kan få hunden att sluta dra i kopplet när man är ute och går? Känns som jag stryper Walter när jag säger till honom och drar till i kopplet, och eftersom mopsar har lite problem med att andas känns det extra läskigt.. =( Ibland går han jätte fint, men sen får han för sig nått och drar som en galning...vore jätte tacksam för lite tips! Marta
Jag har fått höra en hel del olika tips och övningar för att just lära hunden att inte dra. Det är väldigt olika på olika hundar. Med Alba övade jag mest med rösten att så fort hon började dra pockade jag på hennes uppmärksamhet och berömde när hon saktade in, jag provade även sele på henne vilket fungerade fint, dock drar en del hundar MER av sele.
Vinga däremot är ju just nu i den åldern där vi tränar detta, samma sak där, rösten! Men jag har även provat att slänga fram ett ben framför henne och sagt backa vilket är lättare på stora hundar än små. En del menar att man bara ska stanna och vänta tills kopplet blir löst igen (hunden backar, sätter sig etc) och sedan bara gå igen. Prova dig fram, det här är bara några tips i en hel djungel av råd som finns.

3 kommentarer:

  1. Hej gumman!

    Älskar din nya blogg. Så härligt bra tips om hundar. Jon och jag går i valptankar nu igen. Det är bara ett sånt stort beslut att verkligen bestämma sig. Har du några bra tips kanske? Idag bär det av hem mot skogarna. Kramar

    SvaraRadera
  2. TACK för tips! Vi fortsätter att öva på. :) Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för tispet! tror äntligen jag har lyckats hitta en egen lösning, walter går numera super fint =)

    SvaraRadera