fredag 1 januari 2010

förstå din hund

Nu ligger jag med Albas varma kropp raklång över mina ben i soffan och läser en fantastisk bok. Jag har tänt ljus i hela lägenheten och det doftar underbart av apelsin/kanel.
Jag kan varmt rekommendera Förstå din hund av Jan Fennel. Jag som trodde jag kunde lite om hunduppfostran har fått otaliga aha upplevelser och jag har inte ens läst halva boken.

Jan Fennell har under många år iakttagit sina egna hundar och sett hur de beter sig mot varandra. Hon har lärt sig att tyda hundarnas språk och att överbrygga den kommunikationsbarriär som finns mellan människan och hennes bästa vän. I Förstå din hund delar hon med sig av sina erfarenheter och ger handfasta råd om hur man bör handskas med sin hund för att få ett starkt och bra förhållande till den. Bokens kapitel beskriver bland annat hur du tar ledningen och får kontroll över hunden, hur du dämpar konfrontationer mellan hundar och hur leken är av stor betydelse för hunden.




4 kommentarer:

  1. Jag älskar redan din nya blogg. Det känns som att du skriver oftare och mer avslappnat på något sätt, men det kanske är min analytiska hjärna som börjat gå på högvarv igen...:) Kram

    SvaraRadera
  2. Jag är glad att du fortsatte blogga:) Jag har ju följt dig och Alba ett tag nu till och från för det är så intressant att läsa om någon annan som har mops:) Så jag fortsätter följa er här, kul med den nya familjemedlemmen också:) Kram!

    SvaraRadera
  3. intressant bloggg, roligt att du har inriktat ditt skriveri på hundar..har ni bestämt namn på ridgebacksvalpen än?:)

    SvaraRadera
  4. Nej vi har inget namn än tyvärr, mycket svårare den här gången! Förslag tas tacksamt emot!
    :)

    SvaraRadera