lördag 23 januari 2010

lugnet efter stormen.


Man kan fundera över om jag just köpt en liten valp eller orkanen Gudrun. Nu har iallfall lugnet lagt sig efter stormen för en liten stund. Det är dock snart lunchdags för Vinga så då lär det bli fart igen.
Jag passade på att gå promenad med Alba medan Per var hemma och laddade inför matchen mot Linköping idag. Jag imponeras av de som är själva och skaffar en valp utöver sin fullvuxna hund, den behöver ju liksom fortfarande sina långpromenader och träning. Hur gör ni?

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag skaffade hund nummer två i höstas, hon är fem månader nu:) Jag tog bilen ut till landet med båda hundarna när den vuxna skulle motioneras. Det är himla smidigt för då kan ju valpen sitta i hundburen i bilen under tiden. Bra träning för valpen att kunna vara ensam en stund redan från början. Det är mitt tips för att kunna tillgodose den vuxna hundens behov. Tänk på att det är kallt ute nu bara så ett litet täcke vore ju bra. Lycka till med valpen, ni har en härligt jobbig tid framför er =)

    SvaraRadera
  2. Den lilla får man bära med tills man hunnit träna den att kunna vara ensam en stund. Och den stora får tyvärr lite kortare rundor ett tag. motion och energiförbrukning får istället fixas med boll och bus av olika slag, både ute och inne.

    SvaraRadera
  3. Grattis till lilla hunden, hur söt som helst!

    SvaraRadera
  4. Grattis i massor till finaste nykommlingen =)

    // Karin

    SvaraRadera
  5. Jag hade lilltösen i ryggsäck på magen, fungerade bra förutom att man fick många pussar och tills hon blev för tung ;)

    SvaraRadera
  6. gud va söt hon va lilla valpen. Hoppas allt går bra för er och lägg gärna ut lite tips som du har för att sköta en valp. Jag har ju oxå en, uppfostring och sånt..alltid skoj att läsa hur andra gör

    SvaraRadera
  7. Den äldre får man satsa på mental träning med ett tag och sedan får man "utnyttja" sina underbara vänner och sin familj för att få det att fungera.:) Folk brukar vara lätta med att ställa upp att vakta valp och det är ju jättebra social träning med att lämnas ensam med en främmande en liten stund. Annars är det tipset med skogen bra som någon ovan gav. Ridgevalpen bör ju inte gå så långt de första månaderna över huvud taget, så att träna att vänta i bilen är ju kanoners! Hamlet fick jag vänta med att ta en timmes promenad med tills han var 1 år. Kram

    SvaraRadera
  8. Grattis till er nya familjemedlem! Gud vad söt hon är! Och namnet är ju bara så fint! Hoppas på att på se henne på brukshundsklubben till våren någon gång! :)
    Kram Christine

    SvaraRadera