söndag 3 januari 2010

valpar

I eftermiddags hälsade vi på våra goda vänner Anki och Erik på Tuggelites kennel. De fick för ett par veckor sedan tillökning i form av tre svarta små mirakel och vi kunde givetvis inte hålla oss därifrån utan att ha gosat lite med dem innan de far till sina nya hem. Det kändes lite i mopshjärtat och Erik och Anki passade på mig noga när vi gick så att jag inte skulle plocka med en av de små innanför tröjan. Tanken från början var att vi skulle haft en valp ur denna kull men sedan kom Ridgebacken in i vårt liv på riktigt och vi bestämde oss för den lejonjagande rasen istället. Så kan det gå..

7 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Jag måste fråga en sak.

    Igår kände jag en väldigt äcklig doft inne i min lägenhet och efter ett tag insåg jag att de faktiskt kommer från Yinnie. De luktar lixom surt och fisk :S Vad i helan händer bak i ändan på henne när de luktar så äckligt?

    Kram Helene

    SvaraRadera
  2. Åh vet du :) den i mitten på bilden är min goding :) Lixias af Titan "poppe" hihi kul att den dök upp här :p

    SvaraRadera
  3. Helene: Det du kände var den härliga doften av analsäckssekret. Hundar ska normalt tömma dem när de bajsar, det sista man ser som är som små droppar (för att sprida sin lukt på avföringen) Vissa hundar har problem med detta och tömmer dem inte själv utan de tömms bara när de blir överfulla, typ hemma i soffan. Så hade Alba och hon fick ju operera bort sina.
    Jag tycker att du ska försöka tömma dem själv genom att trycka utanpå anus, kan du inte så kan du boka tid för tömning oc spolning hos oms sköterskorna hos oss. Annars kan de bli inflammationer osv.. många hundar kanar på rumpan när de är överfyllda, slickar mycket osv. Kram

    SvaraRadera
  4. Usch å fyyy! Hur mycket skulle ett sådant kalas gå på då? För just nu luktar de verkligen vidrigt! Va de dyrt för er att operera bort Albas? För detta är ju outhärdigt....fy fasiken allså! :S

    Ja hon har kört lite rumprace här inne...kanske lika bra å ringa till veterinären då.! för detta är inte första gången..förra gången försvann de snabbt av sig själv men nu är de värre! uscha!!

    SvaraRadera
  5. Det roligaste med mopsvalpar är att dom verkligen ser ut som mopsar redan från det att dom är så små.. många andra raser är ju väldigt lika varandra och det är svårt att se exakt vilken ras det är :) SÖTA!

    SvaraRadera
  6. Helene: En operation kostar närmare 10000 men det är ju sista utvägen.- Hundar kan ha tillfälliga störningar i sina analsäckar, inflammationer osv men jag tycker faktiskt att du ska boka en tid till veterinären om hon nu haft det fler gånger, det kan vara en inflammation och då behöver hon kanske antibiotika.. det kan hjälpa och vissa får aldrig mer problem igen.
    När man haft återkommande problem så ska försäkringsbolaget ersätta operationen om det skulle bli tal om det.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Okej.
    Jag fick en tid på Torsdag kl 15. Ringde in och de ville ta en titt på Yinnie för att se vad som pågår där bak. hehe!

    Så får hoppas på de bästa nu! :)

    SvaraRadera